• Øvrige

Industriens Hus
H.C. Andersens Boulevard 18

Bjarke Ingels – verdenskendt keynote speaker
Bjarke Ingels, der verdenskendt for sine spektakulære bygningsdesign, er hovedtaler til Made in More Sustainable Concrete 2024 og fortæller bl.a. om arbejdet med BIG HQ i København.

BIG HQ er Danmarks største projekt, der er opført i beton med den nye cementtype FUTURECEM. Projektet har været med til at rykke grænserne for, hvad man kan med beton, da man har ønsket at udfordre traditionerne såvel arkitektonisk som materialemæssigt.

Brasiliansk inspiration fra Professor Vanderley M. John
Professor Vanderley M. John kommer helt fra Brasilien for dele sine indsigter fra sit banebrydende, internationale forskningsarbejde. Vanderley M. John's forskning er dedikeret til at fremme løsninger med lave CO2-aftryk, der er omkostningseffektive og skalerbare.
Han fokuserer især på at udvikle cementbaserede systemer med lavt CO2-aftryk ved at erstatte klinker og andre reaktive SCM’er med inerte fillermaterialer med lavt vandbehov. Han arbejder også på at udvikle brugervenlige værktøjer baseret på livscyklusvurderinger (LCA) for at støtte industrien og designere i beslutningsprocesser.

Klimakrav, designoptimering og meget mere
Lise Kobberholm Aaen fra Boligstyrelsen tager os med gennem stramning af klimakrav til byggerier, Tim Gudmand, Rambøll, snakker om designoptimering, mens vi også skal høre om MiniCO2hus i beton og meget mere.

Konferencen afholdes hvert andet år i regi af Bæredygtig Beton initiativet, og i 2024 bliver det tredje gang.

(download program)
  • 09:00 Morgenmad og registrering
  • 09:30 Velkommen til Made in more sustainable concretev/Casper Mathiasen, formand for Dansk Beton
  • 09:40 Stramning af klimakrav til byggeri er lige på trappernev/Lise Aaen Kobberholm, vicedirektør i Bolig og Planstyrelsen
  • 10:00 Følger udviklingen i cementindustrien med lovgivningskrav og bygherrekrav?v/Jesper Sand Damtoft, formand for styregruppen i Calliste projektet
  • 10:30 PANELDEBEAT - Kan vi bygge i beton efter 2025?Nogle mener, at beton kommer man ikke uden om, andre siger at den grønne omstilling af byggeriet kræver en udfasning af beton. Hvad mener panelet?
    Vil beton fortsat være det mest anvendte byggemateriale, når vi er i mål med omstilling af bygge- og anlægsbranchen på den længere bane?
    Og hvordan ser mulighederne for betonbranchen ud på den helt korte bane ?

Paneldeltagere:
    ○ Lise Aaen Kobberholm, vicedirektør i Bolig og Planstyrelsen
    ○ Michael Lundgaard Thomsen, direktør Aalborg Portland
    ○ Jesper Knudsen, adm. direktør Spæncom
    ○ Afry
    ○ Novo

• 11:00 Pause og netværk
  • 11:20 Do cement and concrete have a future in a global perspective?v/Vanderley M John, Professor of Building Materials at the Polytechnic School of the University of São Paulo, Brazil
  • 11:50 Beton i fremtidens danske infrastrukturv/Henrik Christensen, Teknisk Direktør, Sund og Bælt
  • 12:10 Alternative bindere til betonv/Dorthe Mathiesen, chef for Dansk Beton
  • 12:30 Frokost i atrium
  • 13:15 Designoptimering af Risskov Brynetv/Tim Gudmand, Rambøll
  • 13:45 Betonkonstruktioner med minimalt beton- og armeringsindholdv/Jørgen Krabbenhøft
  • 14:15 MiniCO2hus i BETONv/Jørgen Søndermark, Realdania By og Byg
  • 14:30 Pause og netværk
  • 15:00 (P)RECAST - byg med gamle betonelementerv/Katja Udby Christen, fagleder Teknologisk Institut og Kåre Stokholm Poulsgaard, Partner, Head of Innovation, 3XN /GXN
  • 15:30 PANELDEBAT - Fremtidens betonæstetik
    Gammel beton støbt gennem de sidste 100 år bliver morgendagens råstoffer. Vi skal lære at elske SF stenen, huldækket og de patinerede betonoverflader, for disse byggematerialer vil blive nøglematerialer i fremtidens mere cirkulære byggeri. Arkitekterne har en stor opgave i at udvikle morgendagens æstetiske byggeri, hvor respekten for de holdbare og patinerede betonmaterialer løftes, så æstetikken i det genbrugte byggeri bliver en del af historiefortællingen.
    Hvad skal der til for at betonens gode holdbarhed bidrager til den positive historie og bidrager til en ændring i den æstetiske opfattelse?

Paneldeltagere:
    ○ Kåre Stokholm Poulsgaard, Partner,  Head of Innovation, 3XN /GXN
    ○ Jørgen Søndermark, Projektchef, Realdania By- og Byg A/S
    ○ Bygherre
    ○ Henning Larsen
    ○ CEBRA

• 16:00 Betonarkitekturv/Bjarke Ingels, Founder and creative partner at Bjarke Ingels Group, BIG
  • 16:45 Afrundingv/Moderator Cecilie Bech og Casper Mathiasen
  • 16:50 Drinks og netværk
Made in More Sustainable Concrete arrangeres af Dansk Beton i DI Byggeri i samarbejde med Dansk Betonforening, Aalborg Portland samt parterne bag Calliste-projektet. Konferencen afholdes hvert andet år i regi af Bæredygtig Beton initiativet, i 2024 bliver det tredje gang.

Arrangør: Dansk Beton i DI Byggeri i samarbejde med Dansk Betonforening, Aalborg Portland samt parterne bag Calliste-projektet.

Tilmeld dig her